Якщо ви дивитеся футбол хоча б протягом року, то могли помітити, що клуби випускають нові комплекти форми щосезону. Зазвичай кольори домашнього екіпірування зберігаються, тому що вони є частиною клубного бренду, але звичне забарвлення щороку використовується по-різному, змінюється дизайн джерсі.

Крім основного комплекту, клуби щороку випускають гостьову та третю форми. В останні роки команди та їх технічні спонсори вправляються у створенні унікального дизайну все частіше: регулярно з’являються обмежені тиражі маєк з особливих випадків, а деякі футбольні франшизи взагалі підходять до сезону з чотирма регулярними комплектами.

Прибуток

Цей конвеєр потрібен лише для одного — так клуби та виробники одержують максимальний прибуток. У міру зростання інтересу до футболу продаж клубної амуніції приносить більше грошей. Виробники екіпірування пропонують найпопулярнішим командам дедалі вигідніші угоди, а самі через них реалізують мільйони майок. Наприклад, «Манчестер Юнайтед» та «Реал Мадрид» за сезон-2018/19 продали по три мільйони футболок.

Чому футбольні клуби змінюють форму щороку

Футбольні франшизи вкладають кошти у розвиток, піднімаючи загальний рівень індустрії, фанати насолоджуються якісним мерчем, а бренди нарощують прибуток – усе у виграші. Найбільші гравці ринку активно розвивають технології виробництва товарів із переробленого пластику, тож навіть екологія не страждає.

Виробники випускають репліки оригінальних футболок різного рівня, щоби кожен знайшов собі комплект по кишені. Найпросунутіші майки, ідентичні тим, у яких атлети виходять на поле, можуть коштувати понад 150 доларів за штуку. Індустрія заробляє на цьому мільйони, просто змінюючи дизайн кожні 12 місяців.

Зазвичай клуби отримують лише невеликий відсоток від продажу, основний прибуток відходить виробникам — це особливості їх взаємодії. Бренди виступають технічним спонсором команд: повністю екіпірують їх у власну продукцію та отримують прибуток від того, що знаменитості світяться з емблемою фірми на грудях. За право одягати найбільші клуби планети Nike, adidas, Puma та інші платять десятки мільйонів євро щороку.

Навіщо командам кілька форм на сезон?

Футбольні клуби розпочинають сезон із трьома-чотирма різними комплектами. Клубам необхідно мати дві різні форми, щоб хоча б одна з них гарантовано не збігалася з кольорами опонента. Наприклад, якщо основні комплекти суперників надто схожі, і гравцям буде важко розрізнити на полі своїх та чужих, гостьова команда використовує альтернативну форму.

Домашня форма Мілана 2023

Чому комплектів три? Третій приносить багато грошей: найчастіше саме на ньому реалізуються найсміливіші ідеї дизайнерів, а найфанатичніші вболівальники щороку купують незвичайні майки. Перший і другий комплекти, як правило, консервативніші, а третій стане відмінним доповненням до будь-якої колекції.

Іноді третя майка йде в хід і для утилітарних цілей: у поодиноких випадках домашня та гостьова форми недостатньо відрізняються від комплекту опонента. Тоді клуб роздає гравцям третій комплект, щоби футболісти не зливались один з одним на полі. Можна подумати, що це лише маркетинг: часто команди виходять в альтернативній формі, просто щоб показати її фанатам. Насправді це давня традиція, клуби випускають по три комплекти вже понад 80 років.